Today, let's start... - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Michael Liem - WaarBenJij.nu Today, let's start... - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Michael Liem - WaarBenJij.nu

Today, let's start...

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Michael

05 Oktober 2009 | Rwanda, Kigali

Vandaag begin ik met de cursussen. Omdat het vandaag geen “dress down Friday” is, ben ik ook voor het eerst in pak. Het is om half acht al om nat op de rug van te worden... dus ik vraag mij af of ik wel een goede keuze gemaakt heb. Het pak wordt dus pantalon/shirt/dasje, zonder jasje. En zodra ik het bankgebouw binnenstap, valt me op dat ik de mooiste strop om heb, maar ook bijna de enige. Geen nood, we zetten de airco gewoon wat harder!

Van de inhoud van de cursussen zal ik hier geen verslag doen. Da's niet interessant voor mijn lezers. Wel zal ik verklappen dat, toen ik ruim anderhalf uur had staan uitleggen, er een verrassing voor de cursisten was. Ik heb hen mijn flipoverstift gegeven en gevraagd of zij mij konden uitleggen hoe een bepaald deel van de stof (welke ik aan het begin van de cursus behandeld had) in elkaar zat. Grote ogen, verbaasde gezichten, gevolgd door grote grijnzen (en da's mooi hoor, van die witte tanden in donkere gezichten)! Het ijs was al, maar is nu zeker gebroken.

Tussen de middag een Rwandese variant van een croissant uitgeprobeerd: een croissant gevuld met gegrilde en gekruide kip, versierd met sla, tomaat, ui, wat olijven en een heel klein beetje dressing en friet. Dit is een goeie vervanging voor een diner! Deze combi krijgt een 8. Het geheel werd gecompleteerd met “African Coffee”: sterke Afrikaanse koffie (ik weet niet meer van welke koffiesoort), met een beetje melk en met verse, sterke gember. Dit krijgt een 8,5!

Toen mijn keel aangaf dat het mooi geweest was, barstte buiten een onweersbui los. Met verbazing heb ik door het raam naar buiten staan kijken... het deed mij denken aan de eerste tropische regenbui die ik meemaakte in Singapore... toen er diverse muren om tuinen heen, omgevallen waren doordat er zoveel water langs stroomde. Dat van die muren gebeurde hier niet (al zijn er wel veel muren langs de straten). Gelukkig meldde Rose dat zo'n bui hooguit een uur duurt. En dat klopte. Na ongeveer drie kwartier zei ze, zonder dat ze opkeek, dat de bui nu over was. Voor de veiligheid heb ik nog een kwartier gewacht (zoals eerder gemeld zijn voetgangers vogelvrij wild voor automobilisten, ook wanneer er grote plassen op straat liggen). Daarna ben ik wat boodschappen gaan doen bij de super. Er gaat niets boven een lekkere verse mango. En het tropeninstituut adviseert dat je die dingen wel kunt eten, mits je ze zelf wast en schilt. En een schilmesje (EUR 0,45) en twee mango's zijn zo gekocht!

Zo, nu ik weer thuis ben is het heerlijk vertoeven op het terras. Het is niet meer zo heet als vanmorgen (het was vandaag opnieuw boven de 30 graden), mede door de onweersbui.

Groet en tot de volgende!

  • 05 Oktober 2009 - 17:35

    Jan:

    Michael,

    Het verslag leest als een spannend boek. Ik ben er jaloers op. Veel succes en plezier nog!

    Groet,
    Jan

  • 05 Oktober 2009 - 19:49

    Je Ouders:

    Today let's start: in antwoord op uw gezellige schrijven; wat een wonderlijke hap zeg, dat kan McDo hier niet verzinnen. Kun je het hier thuis ook eens voor ons maken?De internationale vergelijking ( met Spore) die je nu kunt maken vinden we ook heel sterk. Gelukkig hadden wij niet zoveel regen vandaag.Mmmmmm, de mango smaakt best, ook hier. Neem ereen paar ton van mee naar huis. Kus, Pa en

  • 05 Oktober 2009 - 20:25

    T.t.:

    L.M.
    Ik had je een heel verhaal geschreven, dat na een kleine misgreep verdween van het scherm.
    Dan maar in het kort: ik zou wel naast je willen zitten op de cursus, in de 4wheel driver,aan tafel smullend van de mango's.
    De vraag of jou dat ook maar enigszins aanlokkelijk voorkomt...maar daar hoef ik me niet mee bezig te houden. Die Gedanken sind frei!

  • 05 Oktober 2009 - 21:41

    10:

    Het is erg leuk om je verhalen na te lezen want natuurlijk heb ik via Skype het meeste al gehoord! En dan zie ik die foto's en denk ik wat heb jij een prachtige opdracht gekregen! Leuk dat je ons allemaal zo laat meegenieten.

    x van 10 (de rest slaapt!)

  • 06 Oktober 2009 - 07:51

    Cor Van D.:

    Hoi Michael,
    Erg leuk om al je verhalen te lezen. Hoe ga je ooit weer wennen hier in Zeist (alleen het eten al!).
    Succes en veel plezier daar.

  • 06 Oktober 2009 - 10:05

    Frits:

    Michael,

    Leuk om te lezen en voor jouw moet dit een peulenschil zijn.

    Gr. Frits.

  • 06 Oktober 2009 - 14:14

    PP:

    Hee Michael,

    Mooie verhalen! Doet me denken aan mijn verblijf in Rwanda...
    Veel succes en plezier.

    groet,
    PP

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Kigali

werken bij BPR

Op verzoek van Banque Populaire de Rwanda bij Rabobank, zal ik twee weken instructies komen geven...

Recente Reisverslagen:

17 Oktober 2009

Finish!

14 Oktober 2009

De verbouwing

12 Oktober 2009

UPS!

11 Oktober 2009

Memorial

10 Oktober 2009

Weekeind
Michael

Actief sinds 29 Aug. 2009
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 25962

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2009 - 17 Oktober 2009

werken bij BPR

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: